Min trädgård

Min trädgård

söndag 30 mars 2014

Experiment och små blickfång

Gårdagens inköpta blommor sattes i diverse krukor och lådor idag. Mycket vill ha mer...så idag for jag till "Evonellas trädgård" och köpte mer :) Här följer de blickfång jag skapat idag...
Penséer och Narcisser, utanför växthuset. Ett litet påskpynt fick också hänga med :)

Där jag tidigare serverade krokusar till rådjuren, står nu gul/ljusblå penséer...

På det lilla pyntbordet fick en liten lila pensé ta plats, med lite beige sisal runt.

Fågelbadet fyllde jag med vatten (men grodfontänen får vänta) och nedanför fick en lila pensé pryda en liten vattenkanna.
I väntan på tusenskönorna i rabatterna har jag satt ut en i kruka, med vaktande trädgårdsflicka ;)
                                     
Hade inte mage att byta ut jorden i denna låda, då det kommer upp massor med minipenséer, sedan i fjol. Fyllde ut med några nya större penséer

Den här krukan på ben köpte jag på second hand för en tjuga. I den passade väl denna pensé, med gul sisal alldeles ypperligt?

En måste ju inte alltid fylla stora krukor och korgar med massor av blommor - det här funkar ju också - eller?

Gjutjärnsgrytan med en nedklippt ros i mitten fick också ta emot några penséer.

Resterna av en flaggstång får agera piedestal (ett armeringsjärn går rakt igenom krukan)

Hehe...inte alltid det blir så lyckat - det här är nog det fulaste jag gjort....får göra om den vid tillfälle :D

Ett litet zinkfat fick bli fågelbad. Satte i ett par fåglar, så fåglarna förstår hur det ska användas ;)
En av dagens favoriter är Bellis i skålen, som min pappa gjorde en gång i tiden, av en trädutväxt. Med lite plast inuti, kände jag att den gjorde mer nytta så här, än på en hylla i källaren.
                                        

Förutom mina små blomsterprojekt, så tittade ett par nykomlingar, för året, fram...
Äntligen - första scillan...snart täcker de halva trädgården :)

Och de här små miniatyrerna, från fjolårets krukrester


Det kliar i fingrarna att få sätta ut plantor i växthuset nu. Men jag vet - det är för kallt ännu. Förutom att täcka insidan av växthuset med bubbelplast, byggde jag en lite koja av plast och mattor. Använde en klädställning att hänga mattorna på. Nu ska jag testa vad temperaturen blir här inne - först utan värmefläkt och sedan med fläkt. Om temperaturen håller sig över 15 grader på natten, ska jag sätta ut några plantor nästa helg.
Snyggt? Nej, men förhoppningsvis effektivt. 



Hoppas ni haft en lika fin helg som mig och att den nya veckan bjuder på än mer trädgårdsglädje!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar