Min trädgård

Min trädgård

måndag 17 mars 2014

Våren fortsätter inomhus, medan Bore lägger ett vitt täcke över våren därute.

Att förbereda för sommarens växtlighet är ren lycka. I helgen har jag dock fått njuta av en annan lycka också - en av mina döttrar har varit på besök över hela helgen :) Vi har varit på invigning av Ung films nya lokaler i Sundsvall, tittat på Bio (Twelve years a slave), lagat mat, pratat och varit på utflykt i det soliga, men kalla vädret. Emma, som är duktig tecknare, nyttjade utflykten till att sketcha en del av det vi såg.

Jakten på vårfåglar gick så där.... Fick se Kungsfåglar, men de ville inte fastna på bild, så då får jag bjuda på den här liraren, som var ute på hal is, istället :)

 På Stornäset (Alnön) finns denna udda gran, där grenarna växer som i ett virr-varr...
 Men, inomhus då. Här fortsätter jag prata med mina plantor och sätta nya frön. Har plantor på g i köket, källaren o i mitt eget lilla mysrum. Tomaterna, gurkorna och broccolin är de som hunnit längst. Sedan har vi alla olika chilis, paprika, purjo, Pak choi, Aubergine o en del blommor. Satte även en del lökfrön igår. Tack vare tips från Sara Bäckmo, kan jag nu börja använda vitlöksblad i sallader o annan matlagning också.
 Har kommit igenom ungefär hälften av de fröer jag har och mer ska beställas :P
 Sen har vi pelargonerna då. Det har gått bra för alla nedklippta samt sticklingar, utom denna Mårbacka. Det är dock fortfarande liv i den och jag hoppas verkligen att den ska klara sig.
 I övrigt får jag gotta mig åt den inspiration och kunskap jag kan ta till mig från diverse böcker, tidningar och förstås alla bra trädgårds- och odlingssidor på facebook och internet i övrigt.


Ni som, precis som jag fått ett vitt täcke därute idag - tro inte att våren inte är här för det. Den är här i allra högsta grad, med allt pysslande vi har med odlingar mm.

Ha det gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar