Min trädgård

Min trädgård

söndag 3 augusti 2014

Trädgårdsresor som ger inspiration...

Har varit och kikat på en del trädgårdar på senaste. Åkte på en resa till Hälsingland med Sundsvalls trädgårdsförening. På den resan besökte vi Gränsfors krukmakeri, Alve Larssons trädgård i Regnsjö, Mobackes handelsträdgård i Bollnäs och Ellert Halvarssons trädgård i Växbo.Här följer några bilder från den resan (tyvärr drullade jag bort bilderna från Alves trädgård samt från krukmakeriet):
Temynta på Mobackes handelsträdgård. Fanns oerhört mycket på detta ställe - inte bara växter, utan utrustning till trädgård dammar...allt du kan tänkas behöva. Kan verkligen rekommendera ett besök.
 Ellert Halvarssons trädgård i Växbo går ej att förmedla via bilder - åk dit!:






Vid Växbo krog stannade vi för fika och släppte loss köplustan ytterligare... (alltså efter det vi handlat i Mobackes redan)




Dagen efter denna resa tog maken med mig till "Villa Fraxinus" i Nordingrå. Och...eeeh, ja, jag tänker inte rekommendera ngn lång resa för att ta er dit, men har ni vägarna förbi så....



Den asiatiska hörnan bestod av några stenplattor med kinatecken, en liten buddastaty och några småkrukor med orkidéer, på en liten klippa. Just det - det fanns ett litet vindspel av bambu där också - det förhöjde ju hela asiatiska hörnan...eller not.

Igår skulle vi ta en liten utflykt till Galtström, i Njurunda, utanför Sundsvall. Jodå, vi åkte dit...promenerade lite, fikade... Plötsligt säger jag "äh, vi åker till Wij trädgårdar i Ockelbo istället" Vad jag inte väntat mig riktigt vara att maken skulle ta fasta på mina ord och faktiskt köra de 20 milen på stört :D Har du inte varit där kan jag veerkligen rekommendera ett besök:













Ja, på vilka sätt dessa besök inspirerat mig får du veta i nästa blogginlägg.

Gott slut på denna vecka! /Tina

1 kommentar:

  1. Så fint! Det var lika fint när vi var där, det mesta blommade och frodades!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera