Min trädgård

Min trädgård

lördag 9 augusti 2014

I väntan på fjärilarna...

Jag har en förkärlek till fjärilar. Tycker det är roligt att fota dem. Därför har jag satt många blommor som jag vet fjärilarna gillar. Men vad har hänt i år!? Bland alla blommor är det bara humlor, humlor och en o annan geting. Nästan bara rapsfjärilar jag sett fladdra förbi, ngn enstaka gång.
Inte för att jag inte gillar humlor - de är också fina. Men det vore ju inta fel att få fota lite fjärilar i min egen trädgård. Här följer några gamla bilder på fjärilar, jag tagit på annat håll:
Makaonfjäril, Galtström 2014

Aspfjäril, Södra berget 2012

Påfågelöga

Blåvinge

Tistellfjäril, Wij trädgårdar 2013

Men i väntan på fjärilarna njuter jag ändå av alla blommor. Nu blommar flera Rudbeckior...
...och flera olika färger på Ringkragarna...

Över huvud taget är det ju en enorm blomsterprakt just nu. Denna bukett plockade jag ihop på vår bröllopsdag, i veckan:




Sen har jag ett par funderingar... I juni köpte jag ett par plantor på en trädgårdsmarknad, av ngt som enligt diskussionen vid ståndet skulle lukta starkt av vanilj. Men ingen av de närvarande visste namnet. Jag köpte två ändå, för vaniljdoft gillar jag ju. Nu blommar de - men någon vaniljdoft kan då inte jag känna. Någon som vet vad detta är?
Och nästa fundering gäller mina morötter. Tror jag nämnt det förut att det inte blir några ordentliga rötter, utan stjälkarna bara dragit iväg, som tjocka stänglar. Nu blommar de också. Hörde att det finns blomstermorot. Kan det vara det som jag fått i fröpåsen för sommarmorötter? Och i så fall - är det något jag kan göra med dem?




Nu tar jag mina funderingar med mig ut och klipper gräset.







Ha det gott! /Tina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar