Min trädgård

Min trädgård

fredag 1 augusti 2014

Jag känner mig rik...mycket rik

Så underbart i trädgården just nu. Så mycket blommor och grönsaker mm. Känner mig stenrik!
All denna prakt, som jag äntligen får njuta av och inte bara jobba i trädgården. Ogräset växer inte lika fort längre, förutom Åkervindan då :D

Så roligt att se hur blommorna ökar i antal, storlek och prakt år efter år. Som tex solhatt och....ja vad är det på andra bilden? Blommorna verkar väl bekanta, men bladen stämmer väl inte riktigt?


Visst vet du vad det är? Om inte så finner du svaret längst ner ;)
Känner du doften? I min doftande soffhörna har jag denna doftlilja....mmmmm.
Och apropå dofter....hallon - de smakar inte bara underbart!
Men som jag sa - Åkervindan är väldigt pigg just nu och sätter hallonbuskarna i blom :)
Förra året delade jag en planta av bolltistel till en av rabatterna vid dammen. Nu har den fått sällskap av en blå bolltistel :)

Äntligen har det kommit fram en aubergine! Vad spännande med egenodlad aubergine. Första gången för mig. Första gången även för franska bönor, som börjar bli skördeklara.Tänk att även Kronärtskockan börjar titta fram! Den som var med bland de plantor som frös sönder första natten jag satte ut dem i våras :) Paprika däremot, är inte första gången jag odlar, men ser ut att bli betydligt större skörd än tidigare.




För två år sedan fick jag massor av Physalis, förra året skrumpnade alla bären ihop. Båda gångerna har jag haft busken i växthuset. Nu har jag en buske utomhus...och "so far so good".
Och visst är det Funchia på andra bilden...med en solros som växer upp mitt i den :) Humlorna grottar mer än gärna in sig även i dessa. Jösses vad mycket humlor vi har överallt i år! :)
Kan en känna sig annat än rik med allt detta? Jag hade gäster hemma på grillmiddag förut. Kött smaksatt med färska, egna kryddor,egen zucchini på spätten, sallad/tomater/gurka från egen skörd, egen färskpotatis i ugnen. Till dessert färska hallon med choklad och vispgrädde. Och till detta - utsikt över alla vackra blommor.
Jag känner mig inte bara rik - jag ÄR rik! :)

Ha det gott!
/Tina


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar