Min trädgård

Min trädgård

måndag 4 augusti 2014

Lyckan som sätter igång längtan efter mer...

Bit för bit får jag till det som jag vill i trädgården. Men du som håller på i trädgård vet - det tar aldrig slut, en är aldrig färdig. Ser alltid någon lucka eller möjlighet att bygga ut ngn rabatt eller kanske ett träd, som ska ge mer skugga...eller en större damm med liten bäck med bro över? De planerade projekten får ibland stå åt sidan för nya idéer. Tanken har varit att bygga en grill i sommar, men det är ju så mycket roligare att få saker att växa :)

Sen var det det där med inspiration från andra trädgårdar och för att inte tala om alla tidningar, internetsidor, butiker....

Krukmakeri: just det, då kan jag köpa många krukor och göra vindspel...
Trädgårdshandel: Wow - är det så temyntan ser ut, när den blommar! Måste köpa en till....
Se där vad många myntasorter det finns....jag som älskar att göra te på min pepparmynta - nu har jag även ingefärsmynta, chokladmynta, äppelmynta, jordgubbsmynta och BANANmynta!
När jag torkar myntabladen lägger jag dem bara på ett hushållspapper, eller vid större mängder tar jag en papperskasse, där jag blandar runt bladen emellanåt. Sen är det bara knusa sönder bladen o ner i en burk. Men som sagt det ska bli spännande att prova olika blandningar i år. Har redan torkat rölleka, som jag gjort te på. Ska även prova blanda rölleka med ingefärsmynta, chokladmynta, äppelmynta, citronverbena, vinbärsblad samt röda och svarta vinbär (bären är dock svårtorkade, så jag tar bara lite av dem).

Redan förra året blev jag kär i höstanemoner när jag såg ett hav av dem vid Nynäs slott. Har planterat vita nu, som strax därpå fick sällskap av lila. När jag sedan var på Wij trädgårdar såg jag de vita i kombination med höstsilverax...vilket jag givetvis måste ha då...
Den vita höstanemonen har ett tag kvar innan den blommar...

Och jag har ju glömt att berätta att jag faktiskt vann på lotteri, på trädgårdsresan med Sundsvalls trädgårdsförening! Jag vann en Fingerborgshatt - en blomma jag inte visste fanns. (Fingerborgsblomma har jag ju däremot sedan tidigare)

Förr har jag alltid satsat på perenner,och ätbart, när det gäller frösådd. I år har jag faktiskt satt lite ett-åriga blommor, som sätter fägring i olika kärl och krukor. En babykorg, inköpt på loppis, bär upp astrar tillsammans med en sommarblomstermix.

En annan fin ettåring är fjäderstjärnvindan, som får klättra tillsammans med luktärtorna...






I övrigt är det dags att plocka av krusbären och göra marmelad...
Det verkar som fåglarna har tagit hand om kålens fiender, då alla blad börjar se riktigt bra ut nu (har varit mycket ätet på dem). Men för säkerhets skull har jag satt ner några tagetes i kållandet. (som även innehåller en del annat än kål)
Sen måååste jag ju bara visa mina nya medhjälpare i växthuset. Hittade dem på JULA :)




Men nu rundar jag av kvällens bloggande och äter vidare på mina sockerärtor. De är för goda för att frysas in eller göra ngt annat med...



Over and out - ha de gott!/Tina


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar