Min trädgård

Min trädgård

söndag 17 augusti 2014

En så´n helg!!!

I början på veckan började vi smida planer på tältning och fiske den här helgen. Dock hotade spågubbarna om regn på söndag, så vi bestämde oss för en heldag med fiske och bärplockning , under lördagen, istället.

Redan på väg ut till fisketjärnen var dagen räddad - jag fick en bra bild på en sorgmantel. Äntligen! :)

Och när jag ser den så här är den ju inte alls svart, som jag trodde :)

Strax därpå fick vi se en vråk - fjällvråk trodde vi först - men det var en sk "Börringe-ormvråk". Inte bästa bildkvalitén, men ändå.





Sen for vi då vidare till "Ropnästjärn".  Där var det inga fiskar som nappade, men däremot plockade jag ihop ett par liter blåbär där. Vi åkte vidare till "Abbortjärnen", för att prova fiskelyckan där istället. Och javisst, efter en stund med korvgrillning och några inledande kast var det dags. Både Janne och jag började få hugg - han med flugfiske och jag med kast. Pappas gamla mitchelrulle, från 60-talet och mina små mepsar (spinnare) sviker inte. Jag får napp och drar upp en fin Regnbågsforell på 6 hg. Det vakar på flera ställen. Janne får också på en...men tappar den. Så är det dags igen - PANG, SPLASCH, SWOOOSCH! Jag har en bamsing på! Ännu en Regnbågsforell - denna på 1, 15 kg. Min lycka är total, trots envetna knott och mygg.




Innan vi for ut hade jag plockat in franska bönor och en blombukett, från trädgården. Kändes fint att komma hem och komplettera med fisk och bär. Började smida planer för söndagsmiddagen...

Det blev ugnsstekt Regnbågsforell, med färskpära, franska bönor och en kall creme fraichesås till det.

Till eftermiddagsfikat kunde vi njuta av en nybakad blåbärskaka.






När jag ändå var igång i köket, gjorde jag även några burkar krusbärsmarmelad och rödvinbärsgelé.





Men ok då...jag slänger ihop ett gäng tekakor också.
Mitt uppe i detta har jag även hunnit tvätta, städa, se på friidrotts-EM och förvälla zucchinis, för infrysning.
Känner mig nöjd så och belönar mig själv med att njuta en sväng till av mina blommor, innan jag säger tack för idag.





Ha de gott!
/Tina






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar