Min trädgård

Min trädgård

lördag 19 april 2014

När naturen och trädgården lockar, får bloggen vänta

Har inte uppdaterat bloggen på ett par veckor nu. Har haft fullt upp med utflykter, jobb, plantpyssel inne och ute.
Förra veckan betade jag av både Lörudden, Mingen osv i Medelpad....och Nyköping, Mariefred, Enköping osv i Södermanland. Under veckan har jag hållt mig hemmavid, för att sedan fara till Ångemanland idag - Barsviken, närmare bestämt



. Väl hemma tog jag tag i lite utplanteringar, ställde ut plantor i växthuset (den delen som har värmefläkt) samt lite småpysslande.

Solig dag vid fyren på Lörudden

Backskärvfrö i klippskrevorna på Lörudden

Vågskvalp på Lörudden
Skärtmes vid Mingen
                                     


Grönsnabbvinge, vid Mingen

Hare vid Enköping

Några av de 115(!) dovhjortar vi såg på vägen genom Södermanland



Även oväder kan vara vackra...
Farligt ställe att gå till om en gillar vackra stenar till trädgården....
Barsviken, intill Häggdånger i Ångermanland.

Blå Balkansippa har slagit ut vid min damm

Denna blomma har också slagit ut hemma...men jag har glömt namnet. Ser ut som Pärlhyacint, men med små tulpanblad. Kanske ngn läsare kan hjälpa mig med namnet?

Det är så vackert med alla scilla hemma....

Även påskliljan måste få en plats i bloggen...så klart, när det är påsk :)

Har planterat om en mix av Amarant i en låda, som får stå i växthuset, utanför avdelningen med fläkt. Funkar det inte, är det lätt att dra upp nya...

Potatisen i hink, i växthuset, börjar titta fram.

Har satt plantor av spenat, tomat, broccoli och sockermajs i denna låda, med bubbelplast över. Jorden är blandad med mycket sand.

Ett förrådsfynd fick bli vattenbad. Ett loppisfynd, som förmodligen är tänkt som ljuslykta, ska få en liten blomma i sig.

Nu har flera av plantorna åkt ut i växthuset, med fläkt. Tomat, gurka, bladrädisa, bladamarant, chili samt några olika blommor.  


Nu ska jag sätta mig och planera en resa till Sydafrika, i november.

Tack för titten - ha en fortsatt fin dag! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar