Min trädgård

Min trädgård

söndag 6 april 2014

Det icke perfekta kan vara just det perfekta....

Till skillnad mot igår känns det som jag fått gjort det mesta av det jag tänkt idag. Sått ett gäng fröer till (ett par tomatsorter till, kryddor, blommor...) och dessutom häpnat över hur fort fröna jag satte i onsdags växer. Amaranten, med sina röda stjälkar och bladrädisan bara rusar iväg. Testar även några gamla majsfrön samt satte krassefrön - mumma till mackan :)
 Dagens stora projekt var dock att få ordning på odlingslådan för rotfrukter. För några veckor sedan tog jag rätt på denna bitvis murknade lådan, bakom komposthögen. Jag spikade ihop och förstärkte, där det behövdes. Klädde invändigt med markduk samt lade tidningspapper i botten. Först lade jag kompostjord, sedan trädgårdsjord, som jag blandade med sand. Känns som den här blir perfekt för kålrot och palsternacka. Att den är murken och sliten är just det som gör den perfekt - ny i trädgården, men ser ut som den alltid stått där :)
Dagens småpyssel var att göra klart insektsholken jag började snickra ihop för några veckor sedan. Jag har knipsat av bambupinnar, ngn sorts ihåligt sjögräs, som blir hårt, när det torkar samt avsågade grenar, som jag borrat hål i. Ska bli spännade att se om det flyttar in några insekter....
I pallkragen, där det förra året växte tomater och majs, hackade jag ner allt gammalt och blandade med jorden - ska sedan lägga till ny jord ovanpå, när det är dags att plantera där.
Potatisar som jag lade på groddning i februari åkte ner i hinkar med sandblandad jord. (Borrade hål längst ner på hinksidorna.) Kommer fylla på med jord,varefter som potatisen växer.
                                                                                   

Är riktigt nöjd med hyllan jag köpte på Biltema igår. Kommer passa bra till kryddväxter, grönsaker och ngn blomma.


Nästa stora projekt är att få ordning på dammen jag gjorde förra året. Att hitta lämpliga lösningar för att dölja kanten. Ska även bli spännande att se vilka växter i rabatterna runtom, som överlevt och vad jag behöver komplettera med. Har satsat på blommor som drar till sig fjärilar och humlor...


Dagens vårblomma blir dessa sötnosar - Narcissor, som inte är mer än 10 cm höga :)

Efter en sådan här härlig dag ska jag nu krypa upp i soffan, med en kopp te och några trädgårdsböcker.

Ha en fin kväll!


4 kommentarer:

  1. Så många projekt du har på gång men visst är det skönt när man blir klar med bit efter bit :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  2. Ja, det är härligt - projekt som en får se resultat av senare. :)

    SvaraRadera
  3. Du har en hel del på gång och det är ju så roligt att få se plantor och projekt ta form. Ditt insektshotell är ju toppen. Vore konstigt om det inte får många hyresgäster.

    Ha det fint
    /anette

    SvaraRadera
  4. Fint insektshotell du gjort, jag sätter ett sådant på göra-listan.. Hälsn Monica

    SvaraRadera