Min trädgård

Min trädgård

lördag 5 juli 2014

Grönsaker, blommor och byggprojekt...

Rolig tid nu, när en kan plocka måltiderna i trädgården/växthuset. Häromdagen skördade jag den första av många zucchinis, som kommer. Idag skördade jag en stor broccoli. Tillsammans med gurkor, sallader osv, så har jag att välja på att äta just nu.


 Även honungsmelonerna är på g - så de får hemvirkade nätpåsar att hänga i :)


Vad gäller blommor får jag aldrig nog...trots att mer o mer blommar av tidigare perenner, kan jag inte motstå att köpa nytt. Det finns alltid plats någonstans... På väg hem (till Sundsvall) från Nyköping blev det stopp både på Nynäs slott och Hornuddens trädgård (utanför Strängnäs), för inköp. Har också gjort ett par inköp på trädgårdsmarknad strax utanför Nyköping i helgen. Lejongap, fingerborgsblomma, pelargoner, basilika, brungul lilja, marktäckare, rosenlisa, japansk malört...









Någon som vet vad denna pelargon heter?

Just det...sen var det beställningen från odla.nu, som kom i veckan. Höstanemoner, björnbär, björnbärshallon, pineberry mm


Har idag snickrat ihop ett enkelt staket mot nyponrosorna, då jag är less på att de hänger ner i marken, varje år när de blommar. Även projekt "terassgolv och grillplats utanför växthuset" är påbörjat. Gäller att ha koll, när en handlar - de tog 858 kr för mycket för planken, på byggfirman. Tur jag såg det, så de fick ordna upp det.

Hur som helst - blommar gör det. En del som de ska o en del lite mer knasiga. Penseer som spritt sig själva från förra årets krukor och fjällsippa som fått sin första blomma nu som först.


Ha de gott! :)

2 kommentarer:

  1. Åh så mycket fint och mysigt hos dig. Härliga blandningar. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  2. Tack Pia - ha en fin dag! :)

    SvaraRadera